Boekrecensie: ‘Facebookmarketing in 60 minuten’

Boekrecensie Facebookmarketing in 60 minutenHeb je het wel eens meegemaakt, dat je een boek aanschaft en bij jezelf denkt ‘waarom begin ik er eigenlijk aan?’. Of: ‘Er is al zo veel gezegd en geschreven over dit onderwerp dat de auteur me waarschijnlijk niets kan vertellen dat ik niet al weet’. Deze gevoelens had ik toen ik het boek Facebookmarketing in 60 minuten van Marcel van der Heijden aanschafte. Immers, Entopic had vlak daarvoor ook al een boek uitgegeven over dit onderwerp met de titel Scoren met Facebookmarketing. Wat kan Van der Heijden mij dus wijsmaken wat ik niet al weet? Dat gevoel veranderde snel toen ik aan het lezen raakte en het boek in no time van kaft tot kaft gelezen had.

‘……in 60 minuten’ is een reeks boeken die uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching sinds vorig jaar uitgeeft. De serie beslaat een groot aantal onderwerpen die met internet, communicatie en marketing te maken hebben, zoals bloggen, SEO, videomarketing en social media. Onlangs vulde Facebookmarketing in 60 minuten de verzameling verder aan.

Aangezien ik iemand ben die me graag verdiep in de laatste digitale ontwikkelingen, trends en tools, aarzelde ik niet om dit boek aan te schaffen. Eerlijk is eerlijk: vooraf was ik wel enigszins sceptisch over het boek. Maar al snel maakte mijn wantrouwen plaats voor enthousiasme en las ik het boek in één adem uit. Nee, dat had niets met de geringe omvang te maken (de serie heet niet voor niets ‘……in 60 minuten’).

Voor ieder wat wils

Auteur Marcel van der Heijden slaagt erin om niet onnodig veel woorden te wijden aan overbodige zaken. Dat was mijn grootste kritiekpunt van Scoren met Facebookmarketing van Peter Minkjan, die bijna een half boek wijdt aan de kracht van social media, de verschillen tussen een profiel en bedrijfspagina en hoe je zo’n pagina aanmaakt. Deze onderwerpen komen ook in Facebookmarketing in 60 minuten aan bod, maar dan kort en krachtig zonder er te lang bij stil te staan.

Het grootste pluspunt van dit boek, en waarom iedereen het in zijn boekenkast zou moeten hebben staan, zijn de vele concrete ideeën en tips die Van der Heijden geeft. Of je nou een beginnend marketeer bent, je creatieve input nodig hebt voor de content op je tijdlijn of wilt weten hoe je moet omgaan met ‘zeurende’ bezoekers (webcare), Facebookmarketing in 60 minuten biedt voor ieder wat wils. Ook staat de auteur stil bij de verschillende adverteermogelijkheden op Facebook, wat het bereik en de mogelijkheden van iedere variant is, en de wat en hoe van de Facebook statistieken.

Minpunt

Het laatste hoofdstuk, over de statistieken van Facebook, vind ik persoonlijk het minst sterke hoofdstuk. Naar mijn mening staat Van der Heijden te lang stil bij Facebook Insights en de variabelen die de software meet. Hierdoor berooft hij zich van de vrijheid om andere monitoringtools te behandelen. Buzzcapture wordt zijdelings wel ergens genoemd als analysetool, maar daar blijft het dan ook bij. Een gemiste kans.

Conclusie

Na het lezen van Facebookmarketing in 60 minuten zat ik boordevol ideeën. Het boek biedt volop handvaten en inspireert om direct zelf aan de slag te gaan met je eigen Facebookpagina. Dit bewijst maar weer eens dat short copy rijkelijk gevuld kan zijn met tips en trucs. Ik ben dan ook zeer blij met de aanschaf van het boek en kan het iedereen van harte aanraden.

Titel: Facebookmarketing in 60 minuten
Auteur: Marcel van der Heijden
Jaar van uitgave: 2014