Zoekoperators: welke zijn er?

Google zoekoperatorsHet internet is een plek die rijk is aan informatie. Met ruim 20 miljard webpagina’s is er over ieder onderwerp wel informatie te vinden. Maar hoe vind je nou net de informatie waar je naar op zoek bent? Het is te vergelijken met het vinden van een speld in een hooiberg. Zoekoperators kunnen je helpen bij je zoektocht naar informatie op het web.

Er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk weten hoe ze met een zoekmachine moeten omgaan. Iedere zoekterm levert een resultaat op, maar of het daadwerkelijk een antwoord op je vraag geeft is afhankelijk van je zoekopdracht.

Om je nog beter te helpen in je zoektocht naar informatie kun je gebruik maken van zoekoperators. Hiermee vertel je Google welke informatie het moet in- of uitsluiten bij je zoekopdracht. Er bestaan een groot aantal zoekoperators, waarvan een aanzienlijk deel waarschijnlijk niet bekend is bij de meeste internetgebruikers. In dit artikel geef ik een overzicht van de meest gebruikte zoekoperators.

Dubbele aanhalingstekens (“ ”)

Als je een zoekterm tussen dubbele aanhalingstekens “ ” plaatst, dan gaat Google op zoek naar pagina’s waar het exacte woord of woordgroep voorkomt. Dit kan handig zijn als je op zoek bent naar de songtekst van een nummer. De zoekopdracht “With the lights out it’s less dangerous” moet leiden naar de tekst van het nummer ‘Smells Like Teen Spirit’ van Nirvana.

Zoekoperator dubbele aanhalingstekens

Minteken (–)

Als je een minteken – aan je zoekopdracht toevoegt sluit je bepaalde websites uit in je zoekopdracht. Als je bijvoorbeeld een bloemenliefhebber bent en zoekt informatie over de lotus, dan wil je alle pagina’s die over het automerk gaan niet tussen je zoekresultaten hebben. Let erop dat je geen spatie na het minteken gebruikt!

Zoekoperator min-teken

Plusteken (+)

In plaats van uitsluiten kun je bepaalde zoektermen ook insluiten bij je zoekopdracht. Als je op zoek bent naar een tweedehandsauto, dan kun je bijvoorbeeld de zoekopdracht Toyota +tweedehands gebruiken. Let wel: als je

Zoekoperator plus-teken

Asterisk (*)

Met een asterisk of * in je zoekopdracht vertel je Google dat je op zoek bent naar iets, maar dat je niet precies weet welk woord op de plek van de asterisk hoort te staan. Als je een spreekwoord niet meer volledig kunt herinneren, dan biedt deze zoekopdracht uitkomst. “* bij de vis” leidt tot het gezegde ‘boter bij de vis’. Je kunt ook meerdere asterisken achter elkaar gebruiken in je zoekopdracht. “Dat slaat als ** op een *” resulteert in ‘dat slaat als een tang op een varken’.

Zoekoperator asterisk-symbool

Tilde (~)

Met een tilde of ~ zeg je tegen Google dat je ook pagina’s met synoniemen van dat woord in de zoekresultaten mag opnemen. ~geweld betekent dat je ook informatie over huiselijk geweld, zinloos geweld en seksueel geweld te zien krijgt.

Zoekoperator tilde-symbool

Twee puntjes (..)

Stel je bent op zoek naar een tweedehands auto, maar je wilt niet te veel betalen. Dan kun je naast het merk ook de prijs als zoekcriterium invoeren. Je zoekt bijvoorbeeld een tweedehands Toyota die tussen de 2000 en 3000 euro kost, dan voer je de volgende zoekopdracht in: “tweedehands Toyota 2000..3000”. Google laat dan alleen resultaten zien van occasions die 2000 tot 3000 euro kosten.

Je kunt de twee puntjes ook gebruiken om data of afmetingen in te voeren.

Zoekoperator twee puntjes

Site

Stel, je bent op zoek naar een artikel dat je op een bepaalde nieuwswebsite hebt gelezen. Dan kun je de betreffende site bezoeken en de ingebouwde zoekfunctie gebruiken, maar de kans bestaat dat deze niet het gewenste resultaat oplevert. Dat biedt de operator ‘site’ uitkomst. In de zoekopdrachtenbalk typ je de zoekterm “site:42bis.nl YouTube”. Google weet nu dat het artikelen moet opsommen die op 42bis.nl staan en die over YouTube gaan.

Let wel: gebruik geen http:// of www. na de operator ‘site’. Hetzelfde geldt voor een spatie.

Zoekoperator site

Link

Als je een eigen website hebt en je wilt weten welke pagina’s naar je site linken, dan kun je dat uitzoeken met Google. Daarvoor gebruik je de zoekoperator ‘link’. Als ik op deze manier op mijn eigen site zoek (AntonMous.nl), dan verschijnt er een lijst met pagina’s die naar mijn website verwijzen.

Zoekoperator link

Cache

Wil je weten hoe een pagina eruit zag toen Google hem voor de laatste keer indexeerde? Dan gebruik je de zoekoperator ‘cache’. Het is zoekoperator die niet dagelijks veel wordt gebruikt. Het kan leuk zijn als je je site in een nieuw jasje hebt gestoken en je wilt een foto vóór en ná de metamorfose.

Related

Stel, je bent een techliefhebber en wilt het nieuws lezen over de laatste ontwikkelingen in de IT-sector. Dat kun je natuurlijk je favoriete website bezoeken. Maar als je op zoek bent naar aanvullende en soortgelijke sites, dan biedt ‘related’ uitkomst. Daarmee vertel je Google dat je een overzicht wilt hebben van techwebsites die overeenkomen met jouw favoriete site.

Zoekoperator related

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Comments
  1. 1 month ago

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *