Feit of fictie? Vijf fabels over zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)Een SEO-strategie opstellen is net als het schrijven van de perfecte cv: er bestaat geen consensus over wat wel en niet geoorloofd is. Vraag je aan 5 HR-managers je cv te beoordelen, dan komen ze allemaal met andere opmerkingen verbeterpunten op de proppen. Als je aan verschillende SEO-specialisten vraagt hoe je op een legitieme manier je website hoger in de zoekresultaten kan laten verschijnen, dan zul je waarschijnlijk afwijkende antwoorden krijgen. In dit artikel behandel ik een vijf fabels die bestaan rondom zoekmachine-optimalisatie.

Eerst even kort: waarom bestaan deze fabels? En hoe zijn ze de wereld in geholpen? Het antwoord schuilt hem in het feit dat Google niet al zijn geheimen prijsgeeft van het zoekalgoritme waarmee het de zoekresultaten ordent. En het is logisch waarom de zoekmachinegigant dat niet doet. Het is net als aan een kok die vragen hoe hij zijn gerechten voorbereidt en welke ingrediënten hij daarbij gebruikt: dat zal hij niet zomaar aan de grote klok hangen.

Doordat het gebied van SEO deels in nevelen is gehuld, worden er de fantasieverhalen en verzinsels de wereld in geholpen. Ook de onwetendheid van sommige SEO-‘experts’ ligt hier debet aan. Zoekmachineoptimalisatie is een gebied dat zich continu ontwikkeld: SEO-regels veranderen voortdurend, worden aangepast of aangevuld, of komen zelfs geheel te vervallen. Denk bijvoorbeeld aan de waarde die Google vandaag de dag hecht aan metatags ‘keywords’ en ‘revisit-after’. Als je deze ontwikkelingen niet nauwlettend bijhoudt, loop je al snel een kennisachterstand op.

Ten slotte is Google ook deels verantwoordelijk voor de veelheid aan fabels. Slecht, onduidelijk of zelfs helemaal niet communiceren over bepaalde vraagstukken is vragen om problemen, zoals ik verderop duidelijk zal maken.

Dan nu enkele veelgehoorde fabels omtrent zoekmachineoptimalisatie.

1. Hoe meer websites er naar je site linken, des te beter

Het klopt dat Google in de beginjaren enkel keek naar het aantal websites dat naar je sites linkte om de populariteit van jouw site te beoordelen. Hoe meer links naar je site, des te groter de waardering van Google en des te hoger je in de zoekresultaten terecht kwam. Tegenwoordig weet Google wel beter en betrekt de zoekmachine ook andere factoren in de pageranking.

De kwaliteit van backlinks staat tegenwoordig centraal. Daarbij kijkt Google naar drie aspecten:

  • Of de website die naar jouw site linkt relevant is. Dat wil zeggen, of ze qua thema bij elkaar aansluiten of in dezelfde niche actief zijn. Als je bijvoorbeeld auto’s verkoopt en je linkt naar de groenteboer om de hoek, dan zal dat je website niets opleveren.
  • Hoe de reputatie is van de website die naar  je linkt. Als bijvoorbeeld een vooraanstaande en veelbezochte blog als Frankwatching naar je site linkt, heeft dat meer waarde dan de buurman die een persoonlijke website heeft.
  • Of er sprake is van linkuitruil of betaalde links. Beiden zijn uit den boze: de eerste variant omdat linkpartners vaak met meerdere niet-relevante sites backlinks uitwisselen (zie deze site als voorbeeld), de tweede variant omdat je op een kunstmatige en onnatuurlijke manier je online reputatie en pageranking probeert op te krikken.

Kortom, het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de backlinks.

2. Hoe meer likes je op Facebook hebt, des te hoger je site in de zoekresultaten belandt

Absolute onzin! Links op Facebook en Twitter worden hetzelfde behandeld als alle andere links. Het zoekalgoritme van Google kijkt evenmin naar het aantal followers of likes dat een site heeft. Volgens Google ingenieur Matt Cutts is een groot aantal volgers, likes, shares en retweets een teken dat bepaalde content relevant is en gewaardeerd wordt door bezoekers. Dat gegeven kan er wel toe leiden dat je site een hogere ranking krijgt in de zoekresultaten. Maar dat staat los van het aantal followers en likes. In de onderstaande video wijst Cutts erop dat er een wezenlijk verschil is tussen ‘correlation’ en ‘causation’.

3. Gastbloggen leidt niet tot een betere ranking

De laatste tijd zijn er veel geluiden te horen op internet die je waarschuwen voor gastbloggers. Ook Google-expert Matt Cutts zegt hierover in zijn blog:

“I’m calling it: if you’re using guest blogging as a way to gain links in 2014, you should probably stop. Why? Because over time it’s become a more and more spammy practice, and if you’re doing a lot of guest blogging then you’re hanging out with really bad company.”

Moeten we het dan maar volledig nalaten om gastbloggers aan het woord te laten? Dat nou ook weer niet. Gastbloggen kan een uitermate geschikte methode zijn om je kennis met andere te delen, of je online reputatie vorm te geven (meer exposure, branding, grotere reikwijdte, online thought leadership). Om die redenen kan gastbloggen dus wel degelijk een toegevoegde waarde hebben voor de ranking van je site en je online reputatie.

Cutts stelt echter dat gastblogs vandaag de dag steeds vaker de vorm aannemen van verkapte betaalde links. De content is veelal irrelevant en heeft niets met het thema van de betreffende site te maken. Tevens zijn de teksten vaak kunstmatig volgestopt met ‘relevante’ keywords. Dat is niet te vergelijken met de teksten van enthousiaste gastbloggers. Maar Cutts waarschuwt wel om met een zekere terughoudendheid gastblogs te schrijven als linkbuilding tool:

“Guest blogging is the sort of thing that you should think about doing in moderation, it shouldn’t be your full time job… if that’s all you’re doing then that’s probably not the best way to build reputation for your website.”

4. Meer online artikelen leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten

In mijn artikel ‘Google Authorship instellen’ stelde ik dat dit een goede en effectieve manier is om jezelf online te presenteren en profileren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers eerder geneigd zijn om op een zoekresultaat te klikken als er een foto van de auteur naast staat.

Wat ik misschien niet duidelijk genoeg vermeld heb, is dat er geen rechtstreeks verband bestaat tussen het aantal online artikelen dat je hebt geschreven en je positie in de zoekresultaten. Meer berichten betekent dus niet automatisch een hogere ranking. Alles draait om de kwaliteit, relevantie en de mate van interactiviteit van je bezoekers.  Als ze geregeld reacties achterlaten of je artikelen delen, dan is dit voor Google een teken dat ze je content waarderen. De waardering van je content en interactiviteit zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google, niet het aantal berichten dat je hebt geschreven.

5. SEO draait alleen maar om geschreven content

Niets is minder waar. Goede, relevante content is een onmiskenbaar belangrijk component waarop Google zoekresultaten indexeert en ordent, maar bij lange na niet het enige aspect.

De onderstaande afbeelding is afkomstig van Search Engine Land. Het geeft aan dat zoekmachineoptimalisatie uit tal van online en offline pagefactoren afhangt, zoals de techniek, inrichting (navigatie) en broncode van je site, je online reputatie, zichtbaarheid en vertrouwen van bezoekers. Als je denkt dat je er alleen met goede content wel komt, think again!

SEO-factoren

Tot slot

Met deze blog probeer ik duidelijk te maken dat zoekmachineoptimalisatie een lastig vakgebied is. SEO is voortdurend in ontwikkeling, waardoor het gevaar ontstaat dat er allerlei fabels de wereld inkomen. Gooi je SEO-strategie dan ook niet meteen in de prullenbak als je weer iets nieuws hoort of leest. Doe dat ook niet als je strategie niet meteen zijn vruchten afwerpt: je online reputatie opbouwen en managen en een hogere ranking bereiken in de zoekresultaten, dat zijn zaken die niet van vandaag op morgen gerealiseerd kunnen worden. Geef je (zorgvuldig geformuleerde) strategie enkele maanden de tijd en stuur bij als je merkt dat het niets oplevert. Zorg wel dat je bekend met een aantal basistactieken. Op de SEO-pagina van mijn blog staan diverse blogs die je daarmee op weg kunnen helpen.

Heb ik misschien nog een belangrijke fabel over het hoofd gezien? Laat het me dan weten door een reactie hieronder achter te laten.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *